Kaikki varaosat aina mukana – liikkuva huolto toimii, mutta pesulakoneiden huoltokäyntejä kannattaa ehkäistä helpoilla konsteilla

“Turhat huoltokäynnit ja väärästä käytöstä johtuvat jatkuvat huoltotarpeet antavat turhaan väärän kuvan laitteista ja palvelusta. Kun meitä ei tarvita, asiakas on tyytyväinen”, toteaa Mika Koskela Hakosen hullosta.
Koskelalla on pitkä kokemus pesulakoneiden parista ja hän tuntee kentän hyvin. Toisin kuin kodinkoneissa, taloyhtiöiden ja yrityspuolen huoltokäynneillä itse asiakasta tavataan harvoin. Silloin tiedonvälityksen merkitys korostuu.
Hyvä huolto tekee itsestään tarpeettoman
Vaikka Koskelan oma työ perustuu huoltokäynteihin, korostaa hän turhien käyntien välttämistä ekologisista ja taloudellisista syistä. Laitteiden yleiset vuosihuollot, opasteet ja laitteiden oikea käyttö ovat liiketoiminnan ja asiakaskokemuksen kannalta olennaisia tekijöitä.
“Vuosihuoltojen laiminlyönti aiheuttaa usein kalliita korjauksia, samoin jos vian aiheuttaja ja siitä toimitettu raportti ei tavoita käyttäjiä – silloin käydään pahimmillaan seuraavalla viikolla korjaamassa samaa asiaa,” Koskela selittää.
Pienet virheet käytössä kostautuvat isoina kuluina
Pesulakoneet ovat korkeatasoista teknologiaa, mutta eivät immuuneja käytössä tapahtuvilla virheille. Koneiden ylitäyttäminen on tyypillistä ja kuivureiden suodattimet unohdetaan putsata. Nämä ilmenevät pian vikailmoituksina ja toimintahäiriöinä.
Toisessa kohteessa kone on voinut toimia yli 20 vuotta, toisessa se on muutamassa vuodessa jo kunnossa, jossa korjauskustannus ylittää uuden hankinnan. Lisäksi on yksittäistapauksia, jotka jäävät helposti huollon mieliin.
“Kuivuriin räjähtänyttä untuvatyynyä putsattiin huollon toimesta kolme tuntia. Suurin vahinko on saatu aikaiseksi laittamalla ilmeisesti ajattelemattomuuttaan hevosen loimet pesukoneeseen. Paksua nahkaa ja isoja rautaosia sisältävät loimet tuhosivat koneen täysin, moottoria myöten,” Koskela kertoo.
Näillä ohjeilla vältät turhat huoltokäynnit
1 – Hyvä ohjeistus
Koneiden käytöstä ei voi ohjeistaa liikaa, sillä moni käyttää niitä satunnaisesti ja ohjeet voivat myös vaihdella kohteittain. Perusasiat on hyvä saada rutiininomaisiksi kaikille käyttäjille.
2 – Aktiivinen kommunikointi
Kun huoltotarpeita tulee, oni raportit ja aiheuttajat hyvä välittää käyttäjille, jotta näistä opitaan.
3 – Ennakoi luonnolliset huoltotarpeet
Muista vuosihuollot ja pidä kirjaa laitteiden käytöstä. Tässä yhteydessä myös ohjeistus ja kommunikointi pysyy hyvällä tasolla.
Kun huoltoa tarvitaan on tehokkuus valttia
Asiakkaiden kanssa sovitaan korjauskulukustannusrajasta, jonka puitteissa toimenpiteet pystytään toteuttamaan. Laitteiden tuntemus ja ennakointi tarkoittavat käytännössä kaikkien varaosien kulkemista huoltoyksikön käsivarastossa.
“Pystymme saman tien korjaamaan kaikki viat sovitulle tasolle. Jos huomataan, että kyseessä on isompi ja kalliimpi tarve, tästä tehdään suunnitelma ja kustannusarvio. Se, että meillä on kaikkiin koneisiin kaikki osat aina mukana, on se palvelu jota muut eivät pysty tarjoamaan”, Koskela summaa.