Evästeasetukset

Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.

Skip to content

100 vuotta perheyrittäjyyttä

Matka pienestä helsinkiläisestä kuljetusliikkeestä Suomen johtavaksi kodinkoneiden, pesulakoneiden ja kalusteiden kuljetus, asennus- ja huoltoyritykseksi

Yrityksille / 100 vuotta perheyrittäjyyttä

Hakosen tarina – Askeleen edellä jo yli 100 vuotta 

Hakosen tarina on osoitus siitä, miten perheyrittäjyyden periaatteet, innovatiivisuus ja asiakkaan huolista välittäminen voivat luoda kestävää menestystä. Olemme edelleen askeleen edellä, ja tulevaisuudessa Hakonen aikoo jatkaa kasvuaan vastuullisuuden, kiertotalouden ja huolettoman asiakaskokemuksen edelläkävijänä. 

1918 – Alku Helsingissä 

Vuonna 1918 Kaarlo Hakonen käveli Helsingin Rautatientorilla ja katseli, kuinka tavaroita kuljetettiin hevoskärryillä. Kaarlo, rikosetsivänä työskennellyt mies, näki mahdollisuuden uudessa, itsenäistyvässä Suomessa. Hän päätti perustaa oman kuljetusyrityksensä, Hakosen. Ensimmäiset vuodet tavaroita kuljetettiin hevosilla, ja Kaarlo tarttui itse ohjaksiin varmistaen, että jokainen asiakas sai palvelua, joka oli askeleen edellä muita. 

1920-luku : Ensimmäinen teknologinen harppaus  

1920-luvulla Suomi ja Hakonen muuttuivat. Hevoset vaihtuivat autoihin, ja Hakonen oli jälleen askeleen edellä. Hakonen otti käyttöön ensimmäiset kuorma-autonsa ja siirtyi modernimpaan aikakauteen, mikä toi mukanaan lisää nopeutta ja tehokkuutta. Tämä siirtymä vahvisti Hakosen asemaa alalla ja loi pohjan tulevalle kasvulle. 

1939–1945 : Palveluksessa sodan aikana 

Kun sota syttyi Suomessa, myös Hakosen kuljettajat ja heidän ajoneuvonsa lähtivät palvelemaan isänmaata. Tämä oli aikaa, jolloin koko maa joutui ponnistelemaan yhdessä, ja Hakonen oli ylpeä saadessaan olla osa tätä ponnistelua. Sodan aikana Hakonen oli mukana tukemassa niin rintamaa kuin kotirintamaa, ja tämä sitoutuminen on osa Hakosen sisintä tänäkin päivänä – aina valmiina vastaamaan haasteisiin, olosuhteista riippumatta. 

1970–1980-luku : Modernisointi ja kasvu   

Hakosen historiaan mahtuu monia käänteitä, mutta yksi merkittävimmistä tapahtui 1970–80-lukujen vaihteessa. Kuljetuskalustoa uudistettiin voimakkaasti, mikä mahdollisti entistä suurempien ja monimutkaisempien kuljetusprojektien toteuttamisen. Tämä oli aikaa, jolloin Suomi kehittyi nopeasti, ja Hakonen oli mukana tukemassa tätä kehitystä kuljettamalla niin herkkiä ja arvokkaita flyygeleitä, Suomi-Filmin kuvauskalustoa kuin yritysten kalusteita. Perheyrittäjyyden periaatteet olivat yhä Hakosen toiminnan ytimessä, ja asiakkaille tarjottiin luotettavaa ja huolehtivaa palvelua – juuri sitä, mitä he tarvitsivat. 

1990-luku : Uusi sukupolvi ja uudet suuntaviivat  

1990-luvulla Hakonen siirtyi uuteen aikakauteen. Yrityksen omistajuus vaihtui, kun Kortmanin perhe osti Hakosen. Pian tämän jälkeen lama koetteli Suomea, mutta Hakonen ei luovuttanut. Uusi toimitusjohtaja Carl-Erik ”Caje” Kortman tarttui haasteisiin rohkeasti ja alkoi rakentaa yritystä uudelleen. Cajen ihmisläheiset arvot – henkilöstön merkitys ja ympäristön kunnioittaminen – juurtuivat yrityksen toimintakulttuuriin, ja ne ohjaavat Hakosen toimintaa yhä tänäkin päivänä. Caje uskoi vahvasti, että menestyäkseen yrityksen täytyy olla enemmän kuin vain palveluntarjoaja – sen täytyy olla kumppani, joka välittää asiakkaistaan.  

2010-luku : Yritysostojen myötä uuteen korkeuteen   

2010-luvulla Hakonen osoitti jälleen kykynsä uudistua ja kasvaa. Hakonen teki merkittäviä yritysostoja, kuten hankki Pikasto-liiketoiminnan ja Malkit-yrityksen, mikä laajensi toimintaa teknisen asennuksen ja huollon alalle. Tämä siirto oli ratkaiseva, sillä se teki Hakosesta paitsi kuljetusalan ammattilaisen myös teknisten palveluiden edelläkävijän. Tämä laajennus vahvisti Hakosen asemaa ja mahdollisti sen, että Hakonen pystyi tarjoamaan asiakkailleen entistä laajempia palvelukokonaisuuksia – käytännössä kaikki palvelut yhdestä paikasta.  

2020-2024 : Strategista kasvua ja tulevaisuuden rakentamista 

Nykyään Hakonen on paljon enemmän kuin perinteinen kuljetusyritys. Se on markkinajohtaja vaativien tuotteiden kotiinkuljetuksissa ja asennuksissa sekä Suomen suurin kodinkoneiden ja pesulakoneiden huoltaja. Ympäristövastuu on keskeisessä osassa Hakosen toimintaa – yrityksellä on jo yli 10 vuoden kokemus Ekokompassi-ympäristösertifikaatista, ja Hakonen työskentelee aktiivisesti kohti entistä vastuullisempaa ja kestävää tulevaisuutta. Viimeisten kolmen vuoden aikana Hakonen on keskittynyt kasvustrategiaan ja fokusoitumiseen, mikä on tuplannut liikevaihdon ja vahvistanut yrityksen taloudellista tilannetta. Vaikka maailmassa on nähty muutoksia ja haasteita, kuten pandemiat ja talouden heilahtelut, Hakonen on pysynyt vahvana. Hakonen on aina valmis uudistumaan ja sopeutumaan, kuten se on tehnyt jo yli sadan vuoden ajan. 

Kaarlo Hakosen perintö elää yrityksen
jokaisessa työpäivässä yhä tänäänkin: 

”Olemme aina valmiita poistamaan asiakkaidemme huolet”

Hakonen numeroissa

100+
97%

Arvioimme ja parannamme palveluitamme jatkuvasti asiakaspalautteen perusteella. Keskimääräinen asiakastyytyväisyytemme onkin jo vuosia ollut tasolla 4,8/5. 

300+

Henkilöstö ja osaaminen ovat toimintamme ytimessä. Joukkoomme kuuluu mm. kantajia, asentajia, kuljettajia, huoltomiehiä, varastotyöntekijöitä, asiakaspalvelijoita, myyjiä ja ajojärjestelijöitä. 

1000+

Hakosen tavoitteena on aina ylittää asiakkaiden odotukset ja tarjota parasta mahdollista palvelua. Meidät kumppanikseen ovat valinneet jo yli 1000 asiakasta ympäri Suomen, Helsingistä Rovaniemelle.  

Hakonen vie, asentaa ja huoltaa

Hakonen on markkinajohtaja kalusteiden ja kodin- ja pesulakoneiden kotiinkuljetuksissa ja asennuksissa sekä Suomen suurin kodinkoneiden ja pesulakoneiden huoltaja. Suomalaisena perheyrityksenä asiakaslähtöisyys ja ketteryys ovat aina olleet toimintamme kulmakiviä, ja alusta alkaen mottomme on ollut olla askeleen edellä.

Laaja palveluvalikoima

Palveluvalikoimaamme kuuluvat kuljetus, asennus, huolto, hankinta, terminaalit ja digitaaliset käyttöliittymät kalusteiden kotiinkuljetuksissa ja asennuksissa sekä kodin- ja pesulakoneiden elinkaaripalveluissa. Elinkaaripalvelumme sisältää laitteen hankinnan, toimituksen, asennuksen, huollon ja kierrätyksen.

Valtakunnalliset palvelut

Palvelumme kattavat koko Suomen, ja meillä on palvelukeskukset pääkaupunkiseudulla, Turussa, Tampereella, Lahdessa, Jyväskylässä ja Oulussa. Muilla alueilla toimimme partnereidemme kautta Olemme johtava kalusteiden last-mile palveluntuottaja, kodinkoneiden ja pesulakoneiden toimittaja, joka mittaa asiakastyytyväisyyttä kaikissa palvelun vaiheissa.  

Kestävän kehityksen edelläkävijä

Ensimmäisenä kuljetusyrityksenä Suomessa Ekokompassi-ympäristösertifikaatin saaneena keskitymme kestävään kehitykseen. Tämä sertifikaatti velvoittaa meidät noudattamaan tiukkoja ympäristöstandardeja ja jatkuvasti parantamaan toimintaamme.

Käytämme vähäpäästöistä kalustoa ja kierrätämme toimitusten yhteydessä syntyvät jätteet asianmukaisesti. Investoimme uusiin teknologioihin ja koulutamme henkilöstöämme ympäristöasioissa, varmistaen parhaat käytännöt kaikessa toiminnassamme.

Tavoitteenamme on saavuttaa nollapäästöt vuoteen 2030 mennessä. Tarjoamme asiakkaillemme ympäristöystävällisiä ratkaisuja, jotka auttavat pienentämään heidän omaa ympäristövaikutustaan. Yhdessä luomme kestävämmän tulevaisuuden.

Ammattitaito ja asiakaslähtöisyys palvelumme ytimessä

Yli 300 ammattilaista ja asiakaslähtöinen toimintakulttuuri takaavat korkean palvelutason ja asiakastyytyväisyyden. Hakosella työskentelee monipuolinen joukko osaajia, joihin kuuluvat mm. asentajat, kuljettajat, huoltomiehet, varastotyöntekijät ja asiakaspalvelijat. Tämä laaja-alainen osaaminen mahdollistaa kattavat ja joustavat palvelut kaikkialla Suomessa.

Asiakastyytyväisyyden mittaaminen on meille ensisijaisen tärkeää. Hakosella NPS (Net Promoter Score) on asiakastyytyväisyyden johtava mittari. NPS-mittausten ja säännöllisten asiakaskyselyiden avulla saamme arvokasta palautetta, jonka perusteella kehitämme toimintaamme jatkuvasti. Asiakaskokemusta mitataan jokaisen palvelutoimituksen jälkeen, ja asiakastyytyväisyytemme onkin erittäin korkea, saavuttaen arvosanan 35 ja palvelutoimituksista keskimäärin 4,77/5 pistettä.

Olemme ylpeitä siitä, että asiakkaamme luottavat meihin ja valitsevat meidät kerta toisensa jälkeen. Tämä luottamus ja pitkäaikaiset asiakassuhteet ovat meille kulmakiviä jatkuvaan parantamiseen ja palvelun laadun ylläpitämiseen.