Hakonen aloittaa hiilineutraalit IKEA-kotiintoimitukset pääkaupunkiseudulla

15.4.2021

Hakonen ottaa käyttöön uutta täyssähköistä kuljetuskalustoa. Espoon IKEA-tavaratalon päästöttömiä kotiintoimituksia tehdään jatkossa Hakosen Renault Trucks Master S.E. jakeluautolla hiljaisesti, uusiutuvaa sähköä käyttämällä. Päästöttömän kuljetuskaluston lisääminen on tärkeä osa Hakosen strategiaa.

Hakonen on toimittanut IKEA Suomen tavaratalojen kotiintoimituksia pääkaupunkiseudulla vuodesta 2018 lähtien. Nyt syventyvä yhteistyö tukee molempien vastuullisuustavoitteita ja päästöttömän kuljetustoiminnan yleistymistä Suomessa.

• Päästöttömien kotiinkuljetusten tarjoaminen on osa työtämme kohti ilmastopositiivisuutta vuoteen 2030 mennessä, ja haluammekin tarjota täysin päästöttömät kotiinkuljetukset maailmanlaajuisesti jo vuoteen 2025 mennessä. Pilotoimme päästöttömiä kotiinkuljetuksia pääkaupunkiseudulla alkuun yhden sähkökuorma-auton avulla ja tarkoitus on laajentaa toimintaa vaiheittain jatkossa, kertoo IKEA Suomen liiketoiminnan kehitysjohtaja Ann-Christin Pilviö.

Hakonen kerää pilotin avulla kokemuksia, jotka edistävät sen laaja-alaista muutosta päästöttömäksi kiertotalouden edistäjäksi ja elinkaaripalveluiden tarjoajaksi.

• Tämä on meille merkittävä askel. Tavoitteemme on olla kotiinkuljetuksen ja -asennusten valtakunnallinen markkinajohtaja ja maan suurin kodin- ja pesulakoneiden huoltaja. Ajokilometrejä ja toimituksia tulee sen mukaisesti. Muutamme maailmaa lisäämällä päästötöntä tavaraliikennettä esimerkiksi uusiutuvaa sähköä, biopolttoaineita ja biokaasua hyödyntämällä, kertoo Matti Pohjola

Hakosella vastuullisuus ulottuu kuljetusten päästöttömyyttä syvemmälle. Kiertotalous ja resurssiviisaus korostuvat, kun Hakonen vastaa vuosittain tuhansien kodinkoneiden ja pesulakoneiden huolloista ja yli 30 000 vanhan kodinkoneen tai huonekalun kierrättämisestä tai toimittamisesta jatkokäsittelyyn.

• Uudet konseptimme kehitetään rakentamaan kestävämpää maailmaa digitalisaatiota hyödyntämällä. Omistamisen itseisarvo vähentyy ja samalla kodinkoneiden ja huonekalujen kiertotalous- ja elinkaaripalvelut yleistyvät myös kotitalouksissa. Meillä on mahdollisuus olla läheinen ja läpinäkyvä kumppani, joka raportoi toiminnan ympäristövaikutuksista kaikille osapuolille, jatkaa Matti Pohjola.

Hakosen tavoitteena on tarjota asiakkailleen aina ympäristötehokkain ratkaisu huonekalujen ja kodinkoneiden kuljetuksiin. Strategiassaan Hakonen on sitoutunut suhteellisesti tuotettujen päästöjen vähentämiseen ja kiertotalousratkaisujen kehittämiseen kodinkoneiden huolto- ja elinkaaripalveluissa. Hakonen hyödyntää paluukuljetuksia tehokkaasti ja huolehtii ympäristöstä kierrättämällä vanhat kodinkoneet, huonekalut ja pakkausmateriaalien asianmukaisesti. Päivittäistä toimintaa ohjaa sertifioitu EKOkompassi -ympäristöjärjestelmä.